Tour NZ dag 5 en 6 - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Kim W - WaarBenJij.nu Tour NZ dag 5 en 6 - Reisverslag uit Te Anau, Nieuw Zeeland van Kim W - WaarBenJij.nu

Tour NZ dag 5 en 6

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

22 Augustus 2013 | Nieuw Zeeland, Te Anau

Dag 5: 21 augustus 2013

Om 8u ging onze wekker en was het weer tijd om door te gaan naar het volgende plaatsje. Te Anau lag nu op de planning, dit ligt nog zuidelijker op het eiland. We kwamen rond half 1 al aan in het hostel en hebben onze spullen uitgepakt. Smiddags hebben we lekker rustig aan gedaan: boodschappen gehaald , wat kleine souvenirs winkeltjes ingegaan en langs het meer gelopen. Te Anau is een klein rustig stadje aan het meer, we kwamen ook weinig mensen tegen. We moesten op tijd koken dus hebben wat aardappeltjes gebakken, wat groente gekookt en een stuk vlees gebraden. We hadden geen kruiden dus hebben overal maar wat knoflook door gedaan, ik ben namelijk toch gek op knoflook. Om half 7 moesten we bij het informatiegebouw van Te Anau zijn omdat we de ‘Glowworm Gave’ tour geboekt hadden. We vertrokken met een grote boot naar de grotten, dit was ongeveer 20 minuten varen. Bij de grotten werden we in groepjes van ongeveer 10 personen gedeeld en gingen we samen met een gids de grotten in. De grot was op sommige stukjes zo smal en laag dat je door je knieën moest lopen omdat je anders je hoofd zou stoten. Er liep een rivier door de grot heen dus af en toe zag je ook een waterval. Het was wel interessant om te zien hoe krachtig water is, want het liet diepe sporen na in de rotswanden (al heeft het water daar wel honderden jaren over gedaan). Aan het einde van de wandeling stapten we in een klein bootje en werd het pikkedonker omdat de zaklamp van de begeleider uit werd gedaan. Het bootje begon te varen en het enigste wat je kon zien waren de glowwormen. Dit zijn kleine wormpjes waarvan de staart licht geeft in het donker, het zag er dus net uit als een sterrenhemel. Een leuk feitje: de glowwormen gloeiden harden wanneer ze honger hadden, ze houden niet van licht en geluid dus we mochten geen foto’s maken en we moesten muisstil zijn. We liepen via dezelfde weg en kwamen uit bij een blokhutje. Hier kregen we thee en een presentatie over de glowwormpjes. Vervolgens werden we weer terug gebracht met de grote boot. Het valt wel op dat hier heel veel chinezen zijn, want ik denk dat wel 85 procent van de mensen op de boot Chinees was. Thuis gekomen hebben Maaike en ik nog een potje gekaart en zijn we naar bed gegaan.

Queenstown -> Te Anau
171 km

Dag 6: 22 augustus 2013

Om half 8 ging de wekker en werd ik weer wakker tussen de Chinezen. We werden om half 10 opgehaald met een bus voor de Milford Sound Cruise. Milford Sound is een inham van zee en dus een groot meer tussen de bergen. Op internet had ik gelezen dat dit een van de mooiste plekken in Nieuw Zeeland is, dus ik wou hier zeker heen. De 2,5 uur durende rit erna toe was al erg spectaculair. De buschauffeur vertelde onder weg een aantal dingen over de omgeving en stopten we een aantal keer om foto’s te maken. We kwamen ook langs het ‘Mirror Lake’, dit is een klein meer waarin de bergen erachter weerspiegeld worden. Dit was wel heel gaaf om te zien want het leek echt op een spiegel, zo goed werd het weerspiegeld. Het weer tot nu toe was nog redelijk zonnig, rond half 1 kwamen we bij het haventje aan. Het weer aan de andere kant van de berg was helaas niet zo zonnig, het was redelijk mistig en het motregende. De kans op zon in Milford Sound is trouwens sowieso heel laag, maar het schijnt er met regen mooier te zijn doordat je dan meer watervallen hebt. Op de boot kregen we eerst een lucht toen we het meer op begonnen te varen. Onderweg kon je het dak op om foto’s te maken, dit heb ik uiteraard gedaan want het uitzicht was wonderbaarlijk. De mist gaf de bergen juist een gevaarlijk en mysterieus uitzicht en er waren inderdaad veel watervallen te zien. Toen we bijna uitkwamen in zee werden de golven veel hoger en ging de boot hard op en neer, het was toen wel spannend om op het dek te staan want we hadden maar een ‘kleine’ cruise schip. De terugweg kwamen we langs een paar rotsen waar we zeehondjes konden spotten. Dit waren redelijk jonge zeehondjes die eerst leerden zwemmen, er waren er ook een paar aan het dobberen in het water. Helaas hebben we geen dolfijnen en pinguïns gezien, maar daarvoor was het ook nog een beetje te vroeg voor in het jaar. Rond 5u werden we weer afgezet voor ons hostel. Ik vond Milford Sound echt geweldig, misschien wel de mooiste plek op aarde die ik tot nu toe gezien heb. Om 5u werden we weer afgezet voor ons hostel. We hebben nog even een potje gekaart met een meisje uit het hostel en hebben toen het eten gekookt, weer aardappeltjes met groente en vlees. In de hostels zijn de keukens trouwens redelijk groot en is alles wel aanwezig om te koken. Savonds heb ik nog even geskyped met mam en Tommy, gelukkig gaat thuis nog alles goed. Toen om 10u maar weer naar bed gegaan, Maaike en ik de 8 personen kamer lekker voor ons alleen.

Te Anau -> Milford Sound
118 km

• 28 Augustus 2013 - 18:07

Linda:

Mooie foto's Kim!
    Wat bijzonder wat je allemaal ziet,
    Ik word wel een beetje jaloers.
    We skypen morgen! :)

• 28 Augustus 2013 - 23:41

Kim W:

Ben nog steeds bezig met uitzoeken van de foto´s maar heb er even snel een paar uitgezocht, vond anders ook jammer als er niks bij zat. Jaa tot vanavond :D
Kim

Actief sinds 04 Juli 2013