Eerste (stage)week - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Kim W - WaarBenJij.nu Eerste (stage)week - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Kim W - WaarBenJij.nu

Eerste (stage)week

Door: Kim

Blijf op de hoogte en volg Kim

01 September 2013 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Mijn eerste echte week in Nieuw Zeeland zit er al weer op.
Maandagochtend om 9u moesten we aanwezig zijn op onze stageplek, daarvoor hadden we eerst met het Nederlandse meisje afgesproken waar ik de laatste maanden mee gecorrespondeerd heb. Zij werkt in hetzelfde bedrijf en heeft dezelfde opleiding als mij gedaan, ook op het Saxion in Enschede. Ze heeft stage gelopen bij een ander bedrijf en heeft hier vervolgens een baan aangeboden gekregen, ze is nu bezig met haar PhD. Marsha heet ze en het is echt een heel leuk mens, heel vriendelijk en altijd vrolijk. Om 9u hadden we eerst een groupsmeeting met onze stagebegeleider (Travis Glare) en de rest van het onderzoeksteam. Dit was ook een erg vriendelijke man en de rest van het team was ook aardig. De teammeeting is elke maandagochtend, iedereen verteld dat wat hij/zei de komende week gaan doen.

Het bedrijf waar ik werk is een Bio-Protection Research Centre. Dit is een bedrijf dat bezig is met het maken van insectenbestrijdingsmiddelen. Zo ga ik onderzoek doen naar een bacterie, van deze bacterie is bekend dat het dodelijk is tegen een bepaalde rups. Deze rups zorgt voor grote pestepidemieën wereldwijd, maar voornamelijk in Nieuw Zeeland. De rups leeft namelijk van sla en maakt in korte tijd veel gaten in de sla. De rups is helaas resistent tegen bepaalde bestrijdingsmiddelen, hierdoor is de vraag naar een goed werkend bestrijdingsmiddelen dus erg gewild bij de boeren.

Nu is het hopelijk iets duidelijker voor jullie wat ik ga doen, in ieder geval was het deze week een hoop geregel. We moesten een email adres krijgen en ingeschreven worden in het bedrijf. We kregen een pasje waarmee we de laboratoria binnen konden komen, hiervoor moesten we wel eerst een test maken en we kregen ons eigen bureau. Doordat mijn stagebegeleider net was gepromoveerd had hij het deze week nog een beetje druk, maar hij hoopt meer tijd voor ons te hebben aankomende week. Hetzelfde geld voor Marsha, zei moest wat belangrijke dingen afronden en eerst nog wat voorbereiden voor ons. We hebben dus nog niet echt veel gedaan op stage, voornamelijk dingen geregeld, naar presentaties geweest en veel gelezen. Maar ik ga er vanuit dat we aankomende week meer kunnen doen.

De mensen op stage zijn allemaal super aardig, ze komen ook overal vandaan: uit Duitsland, Frankrijk of uit Oosten. Iedereen begint gelijk een gesprekje met je en ze vragen altijd hoe het met je gaat. Ik was erg zenuwachtig de eerste dag en zag best wel tegen het Engels praten op, gelukkig was dit nergens voor nodig. Voor veel mensen is het de 2de taal en hebben ze het ook moeten leren net als mij, ze weten dus in welk schuitje je zit. Ze zeggen ook allemaal dat ons Engels echt goed is, dit vind ik wel een lachtertje want zoals de meesten van jullie weten was ik op school altijd heel slecht in Engels.

We werden na een paar dagen ook al gelijk uitgenodigd om met wat mensen van stage de stad in te gaan. Zaterdag middag werden we dan ook om 1 uur opgehaald met de auto en zijn we Chch ingegaan. Aangezien Maaike en ik een Nieuw Zeelands telefoonnummer wouden hebben zijn we naar een winkelcentrum gegaan, hier hebben we ook even wat gegeten. Vervolgens zijn we naar een plek gegaan waar ze allemaal zeecontainers hebben met winkels erin. Chch is 2 jaar geleden getroffen door een grote aardbeving waardoor veel in de stad verwoest is, vooral in het centrum. Dit is overal nog te zien, de straten zijn kapot en overal staan hekken om half ingevallen gebouwen heen. Ik heb wel een foto bijgevoegd van de overblijfselen van de mooie kathedraal van Chch. Zo zonde dat al die mooie gebouwen zijn ingestort. De mensen praten ook nog steeds super vaak over de aardbeving, het komt bijna altijd wel ter sprake ook al is het meer dan 2 jaar geleden. Sinds dien hebben ze trouwens geen aardbeving meer gehad. Aangezien we met 2 jongens waren hebben we niet echt gewinkeld, maar ze hebben ons wel goed laten zien waar de winkelcentrums in Chch zijn. Dit zag er allemaal wel goed uit dus daar moeten we maar snel weer een keer heen.

Savonds werden we opgehaald voor een feestje bij een meisje van stage thuis. Hier zijn we tot ongeveer half 11 gebleven en zijn we daarna de stad in gegaan, in ieder geval wat er nog van overgebleven is. Het was niet super druk binnen in de clubs/cafe's maar we waren met een gezellige groep dus het was een zeer geslaagde avond.

Het was leuk om al gelijk in je eerste week door iedereen uitgenodigd te zijn, omdat we nog niet echt andere mensen kennen om wat mee te doen. Inmiddels kennen we nu na een week al behoorlijk wat mensen. Ik hoop dat ik alle namen onthouden kan, want op stage alleen al waren dat er al heel veel.

Ik geloof dat mijn verhaal niet overal even vloeiend is maar het was een drukke week en ben nu ook behoorlijk kapot.

Mijn nieuwe telefoonnummer is trouwens: +64 2108395021
en mijn adres is Neill street 104, 8042, Hornby, christchurch.

Ik heb al jullie leuke kaartjes opgehangen in mijn kamer, meer kaartjes zijn altijd welkom hoor :P

Groetjes aan iedereen en ik vind het leuk dat jullie mijn verslagen lezen,
Liefs Kim

  • 01 September 2013 - 12:13

    Anouk:

    Gaaf Kim
    dat je nu al zoveel mensen kent die je daar zo helpen,
    de verhalen zijn echt mooi en de foto's ook.
    Gaan we een keer skypen?

    Groetjes van mij

    Opa en oma wolkotte lezen je verhalen ook en ze vinden het heel mooi om te lezen ;)

  • 01 September 2013 - 14:07

    Rudi En Hanny:

    Hoi Kim,
    Fijn dat je eerste stage week goed verlopen is.
    Fijn dat iedereen aardig voor je is. Dit geeft je in ieder geval het gevoel dat je welkom bent.
    Veel succes de komende tijd.
    Heb je nieuwe nummer opgeslagen......kan alléén nog niet appen. Probeer het later nog een keer.
    Groetjes van ons allemaal.

  • 01 September 2013 - 14:44

    Maud:

    Hey Kim,

    Wat grappig dat je mijn kaart mee had genomen
    Ik ben blij voor je dat iedereen op je stage zo aardig tegen jullie is

    Xx Maud

  • 01 September 2013 - 22:50

    Kim W:

    Thanks!!

    Ja op de een of andere manier moet je mijn oude nummer gebruiken voor de whatsapp en mijn nieuwe nummer voor smsen, heel vreemd want de oude simkaart zit er niet eens meer in. Maar goed ik kan iig weer whatsappen en daar ben ik heel bij mee.

    Oh dat is ook leuk om te horen Anouk en we gaan zeker skypen. App me maar wanneer je kunt. Je kan vast niet sochtends of wel, omdat school weer begonnen is?

    Zo laat ik nu maar eens gaan beginnen op stage

    xx

  • 03 September 2013 - 18:56

    Maud:

    Hoe laat is het nu bij jullie

  • 03 September 2013 - 22:49

    Kim W:

    haha toen jij dat schreef was het 5u snachts voor mij.

  • 07 September 2013 - 13:25

    Maud:

    Oehhhh..........

    Sorry

  • 09 September 2013 - 11:12

    Carla:

    Dag lieve Kim,

    geweldig die reisverslagen van je, heb het gevoel er middenin te zitten..noh ja..bijna dan!
    Hier gaat alles z'n gangetje, vorige week was het hier nog 30 graden, ik ben bang dat dat voorlopig de laatste warme dagen waren! Je ziet de herfst al doorbreken hier en daar...vroeger donker, heeft ook zijn charme, toch? Jij gaat nog lekker het voorjaar en de zomer tegemoet he?
    Wat een interessante stageplek heb je toch, ook leuke mensen begrijp ik!
    Annemay gaat vandaag op bezoek naar een varkensbedrijf..pff..dat wordt lekker luchie vanavond...
    Ze vindt het allemaal prachtig, het werk bij Dinkeloord is ook begonnen in de bediening!
    Maar goed, dat gaat ze zelf wel vertellen...Kathleen is nu ook druk in o'zaal en met Martin ook alles goed!
    Veel succes en geniet ervan daar....tot gauw, tot lezens...

    een dikke knuffel van Carla
    en zeker ook namens de rest...en Spike natuurlijk, hij ligt weer lekker in de vensterbank de boel op straat te bespioneren, hahah

  • 21 September 2013 - 10:45

    Marlot:

    Ha kimmie!

    Super mooi dat je het zo naar je zin hebt daar.
    Je hebt ook al echt veel gedaan..
    Je onderzoek klinkt interessant al heb ik ietsie pietsie medelijden met die rups.
    Die weet niet wat hem te wachten staat! Kimmie komt er aan
    Leuk ook dat al die mensen zo vriendelijk zijn.

    Veel plezier nog meid, we moeten snel skypen! Xx
Kim

Actief sinds 04 Juli 2013
Verslag gelezen: 577
Totaal aantal bezoekers 11915

Voorgaande reizen:

05 September 2015 - 03 Oktober 2015

Vakantie Thailand

13 Augustus 2013 - 22 Januari 2014

Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: